tirsdag 29. mars 2011

Du skal høre mye før øra detter av. Send meg superlimet.

Det er det ordtaket sier; Du skal høre mye før øra detter av. Som pasient i norsk psykiatri får du høre ganske mye som ikke egner seg for offentligheten, og som tidvis får deg til å slepe haka langs linoleumsgulvet på kontoret.

La meg presentere "Topp ti sitater fra psykologen min":

10. "Så du vet hva "PTSD" står for?"

9. "Føler du deg mer deprimert etter at du har tatt en røyk?"

8. "Får du kanalisert all energien din i positive retninger?"
Jeg har ikke ord. Jeg vil ikke vite hva psykologen mener med dette. Da mister jeg troen på norsk helsevesen for alltid.

7. "Spiser du nok fisk?"

6. "Så når du gikk på barneskolen i Tromsø... "
Jeg har aldri gått på skole i Tromsø før høsten 2010. Dette står i journalen og jeg har også nevnt det selv. Mange ganger.

5. "Når sluttet du å ruse deg?"
Da var jeg tre sekunder fra å gå ut av kontoret for alltid. Hun mente ikke "drikker du litt mye", hun lurte på når jeg sluttet med harde rusmidler. Seriøst. Om jeg noensinne har drevet med droger burde dette vært nevnt, og lagt vekt på i journalen.

4. "Det kan jo hende depresjonen din er på grunn av noe fysisk"
Jeg sier ikke at et sunt kosthold og mosjon skal undervurderes her, men kompleks posttraumatisk stresslidelse handler neppe om mangel på B-vitaminer

3. "Hva var det du het igjen?"
Kjekt å vite hva pasienten din heter etter seks uker i behandling.

2. "Du må øve deg på å være syk innenfor de tidene kontoret vårt er åpent".
Her vet jeg ikke engang hvor jeg skal begynne. Det er umulig å kontrollere når på døgnet man er suicidal. Om det var mulig, skulle jeg selvfølgelig kun hatt det vanskelig mellom 09.00 og 15.00, men dog ikke mellom 12.00 og 12.30, for da har folk flest lunsjpause. Man kan faktisk ikke bestemme når man er syk. Når du får beskjed om at det kun passer å være syk i et gitt tidsrom åpnes det for at du føler skam når du faktisk er syk etter kontortid. Psykologen burde faen meg vite bedre.

1. "Her står det at du har ADHD. Skal vi medisinere det, kanskje?"
Den diagnosen gikk vi bort fra i 2007. Det er fire år siden. Det er greit at journalen min snart trenger en trillebår for å fraktes rundt, men dere kan da i det minste sjekke hvilken diagnose som er aktuell per dags dato? Dette blir som å medisinere en halsbetennelse du hadde for seks år siden, istedenfor å gipse foten du knakk i dag.

Kjære helsevesenet. Skaff dere folk med peiling. Dette fungerer ikke lenger.

9 kommentarer:

  1. Nr. 2 er min favoritt. Kan brukast på alt helsevesen overalt alltid.

    SvarSlett
  2. Det er faktisk vanskelig å tro at dette er sant. Det er jo helt vilt! Likte dog nummer sju, som om fisk fikser alle problemer. Og nummer to er også ganske så fantastisk! "Beklager, det passer ikke i timeplanen min at du vil ta selvmord akkurat nå, kan du ikke vente til 13:00?". Gud bedre. Det landet her havner så gruelig på rævva snart

    SvarSlett
  3. Nummer 2 er jo ganske fantastisk. Nummer 3 er forsåvidt også flott. Jeg mener, greit at den stakkars psykologen sikkert har hatt mange pasienter og navn å forholde seg til gjennom årene, men det går da i det minste an å gjøre en såpass insats at man sjekker navnet på pasienten før man prater med vedkommende. Jeg mener.. husker du ikke navnet er vel sjansen relativt stor for at du ikke husker så mye annet vesentlig heller..

    SvarSlett
  4. Morten: Hørt den noen ganger før, eller?
    Mijaow: Helt vanlig, over alt.
    Stokkefot: Nei, det er ganske lite hun husker. Hva jeg heter, hvor lenge jeg har bodd i Tromsø, at jeg aldri har vært narkoman, eller at jeg ikke har ADHD. Kjekt.

    SvarSlett
  5. Hahhaha og JA dette er faktisk normale spørsmål fra mange psykiatere sammen med : hvor lenge var det siden du hadde sex?

    SvarSlett
  6. Eller: "Har du et utsvevende sexliv?". Det spørs vel litt på hva du mener med utsvevende.

    SvarSlett
  7. Hahaha, nummer 8! Jeg ser for meg den superpedagogiske læreren i Kongsvik Ungdomsskole, med røkelse og krystaller strødd over hele kontoret! xD

    ~ Geisha

    SvarSlett
  8. Haha.. Gleder meg til min spør meg hvordan sexlivet er. Hun spurte meg "Drømmer du om familie?" første gangen jeg traff henne. Jeg bare..

    Tidligere i dag ringte jeg kontoret siden jeg faktisk ikke har sett henne på 6 uker eller noe, ferie og Irlandtur kom litt i veien. Så måtte jeg avlyse sist uke fordi jeg var langt pokker unna og ikke hadde råd til bussen. Hun ringte på Mandag. Det er den ene (så langt) dagen i uka jeg jobber. Den ene dagen jeg ikke enser telefonen min, fordi den ligger på bakrommet mens jeg røsker spiker og stifter ut av møbler. (Noe hun vet, fordi vi ofte snakker om jobben min) Jeg ringte tilbake, og fikk ikke noe svar. Så ringte jeg igjen i dag, og personen i skranken sa hun skulle be henne ringe meg. Så ringer hun, og sier "Beklager, men jeg må bare spørre, har jeg sagt ifra til deg at jeg har satt opp time til deg i morgen?" "..Nei, det har du ikke. Du la igjen beskjed om at du skulle ringe senere."

    Hun er snill. Hun virker koselig. Men... Noen ganger er hun litt mere distre enn det jeg har godt av. Jeg er litt avhengig av at noen faktisk hører på meg. Fikk også beskjed om at timen jeg ikke fikk møtt til måtte jeg betale for, selv om jeg har frikort. Jeg får panikk av uventede utgifter, siden jeg har en tendens til å måtte planlegge ting, så jeg vet jeg har penger til det jeg trenger. Den smalt. En gang klarte hun også å si "Hvilke dårlige sider har du?" ser at jeg klapper sammen, og sier "Nå ser jeg at det var feil ordvalg for deg, jeg mente om du har noen sider som gjør det vanskeligere for deg å fungere i hverdagen." Hurramegrundt. Jeg må spise mere fisk.

    SvarSlett
  9. Forøvrig er "Kan du ikke være syk når vi er på jobb og ikke sitter i møte?" min favoritt. Folk kan virkelig ikke noe for det om de blir syke på kvelden eller klokka 6 på morgenen. Nummer 4 har jeg også hørt en del, og pyskologen har flere ganger sagt "Har du gått hit i dag eller tok du bussen? Du må komme deg ut og få bevegd deg." og lignende uheldige kommentarer til noen som sliter med periodevis selvtillitt på minus-siden av skalaen. Tror allikevel nr. 2 vinner for min del, siden den er så altomfattende. Om du har blitt forgiftet, så passer det dårlig mellom 8 og 17. Om du er suicidal, så er det ikke noe de kan gjøre mellom 9 og 15, etc. "Kan du vente til klokken 15?" :P

    SvarSlett